Koulutukset

Kuinka parantaa muistisairaan kohtaamista, ymmärtämistä ja hoitamista?

Muis­ti­sai­raan muut­tu­nut käyt­täy­ty­mi­nen, ku­ten jos­kus hy­vin­kin vai­ke­a­sel­koi­nen nor­mi­ton käyt­täy­ty­mi­nen, edel­lyt­tää hoi­ta­jal­ta osaa­mis­ta ja ym­mär­rys­tä. Haas­ta­via ti­lan­tei­ta voi­daan en­nal­ta­eh­käis­tä, kun tun­ne­taan mm. sai­ras­tu­neen elä­män­his­to­ria ja ym­mär­re­tään koh­taa­mat­to­mat tar­peet ja tun­teet. Va­li­daa­ti­o­me­ne­tel­mä on vuo­ro­vai­ku­tus­me­ne­tel­mä, joka li­sää hoi­ta­jan ym­mär­rys­tä ja am­mat­ti­tai­toa koh­da­ta ja hoi­taa muis­ti­sai­ras­ta lääk­keet­tö­min kei­noin. Kun sai­raan tun­teet ja hä­nen tar­peen­sa tu­le­vat kuul­luk­si ja ym­mär­re­tyk­si, hoi­ta­mi­nen hel­pot­tuu.

Tavoite

Kou­lu­tuk­sen ta­voit­tee­na on ym­mär­ryk­sen li­sään­ty­mi­nen muis­ti­sai­raan ih­mi­sen koh­taa­mi­ses­sa. Haas­tei­ta syn­tyy aivo­sai­rau­den ai­heut­ta­mis­ta vuo­ro­vai­ku­tuk­sen muu­tok­sis­ta ja muut­tu­nees­ta käyt­täy­ty­mi­ses­tä. Ta­voit­tee­na on pa­ran­taa yh­teyt­tä muis­ti­sai­raa­seen ih­mi­seen.

Osallistuja oppii uusia keinoja ja löytää itsestään taitoja kehittää vuorovaikutusosaamistaan sekä tunnistaa hoidettavan asiakkaan / asukkaan / potilaan tunteita ja tarpeita.

Osallistuja tunnistaa muuttuneen käyttäytymisen (käytösoireen) taustalla olevia tekijöitä ja huomioi vastaamaan niihin lääkkeettömin keinoin.

Koulutuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä muistisairaan ihmisen kohtaamiseen ja parantaa yhteyttä muistisairaaseen ihmiseen. Koulutus vahvistaa käyttämään luovia ratkaisuja erilaisten tilanteiden ratkaisemiseksi.

Koulutus oli erilainen. Erityisesti reflektoiminen pienryhmissä ja yhteiset keskustelut oli parasta antia. Rento mutta ammatillinen ilmapiiri koettiin innostavana.
– Riitta, sairaanhoitaja Espoo.

Sisältö

  • Ar­vos­ta­va ja tun­tei­ta kuun­te­le­va vuo­ro­vai­ku­tus hoi­ta­jan ja muis­ti­sai­raan ih­mi­sen vä­lil­lä, epä­sym­met­ri­nen vuo­ro­vai­ku­tus
  • Yhteyden luominen muistisairaaseen ihmiseen
  • Muis­ti­sai­rau­den vai­heet: alku­vai­he, ajan ja pai­kan hä­mär­ty­mi­sen vai­he, tois­tu­vien liik­kei­den vai­he, si­sään­päin kään­ty­mi­sen vai­he
  • Muis­ti­sai­raan ih­mi­sen tun­teet ja tar­peet – psy­ko­so­si­aa­li­set tar­peet
  • Mis­tä syn­tyy ym­mär­tä­vä koh­taa­mi­nen? – sa­nal­li­set ja sa­nat­to­mat tek­nii­kat vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa
  • Kerro hänelle hänestä!
  • Vah­vis­tamme, emme vai­men­na!
  • Toi­min­ta­ky­vyn yllä­pi­tä­mi­nen, jot­ta muis­ti­sai­ras voi­si ko­kea ole­van­sa edel­leen ar­vo­kas
  • Elä­män­his­to­ri­an mer­ki­tys muis­ti­sai­raan nyky­het­kes­sä
  • Mu­sii­kin, muis­te­lun ja kos­ket­ta­mi­sen käyt­tö ar­jes­sa
  • Saattohoito
  • Omaisyhteistyö
  • Hoitajan työssä jaksaminen